زیارت امام حسین(علیه السلام) از راه دور نیز فضیلت بسیار دارد (چنان که زیارت هر معصوم دیگرى نیز این گونه است) و روایات بسیارى در این رابطه وارد شده
چند روش و آداب زیارت از راه دور امام حسین علیه السلام در ادامه مطلب...
در صدر روایت علقمه وقتى امام باقر(علیه السلام)پاداش
زیارت عاشورا در حرم آن حضرت را با آن عظمت بیان مى کند. علقمه مى پرسد:
فدایت شوم براى کسى که در شهرهاى دور از کربلا باشد و در چنین روزى (روز
عاشورا) رفتن به سوى قبر آن حضرت برایش ممکن نباشد و بخواهد در این روز از
دور زیارتش کند چه ثوابى دارد؟ حضرت در جواب، پس از بیان آدابى که خواهد
آمد، فرمود: من ضمانت الهى مى کنم کسى که امام حسین(علیه السلام) را در این روز (با رعایت آدابى که خواهد آمد) زیارت کند تمام آن ثواب ها برایش نوشته شود.(1)
2ـ ابن ابى عمیر از امام صادق(علیه السلام)
نقل مى کند که: «هرگاه، راه بعضى از شما دور و از خانه اش تا قبور ما
مسافت بسیار باشد، در فضاى باز قرار گیرد و دو رکعت نماز بخواند و با اشاره
به سوى قبور ما سلام کند که تحقیقاً به ما مى رسد».(2)
3ـ از روایت سُدیر (یکى از یاران امام صادق(علیه السلام))
به خوبى استفاده مى شود که زیارت آن حضرت از دور نیز فضیلت بسیار دارد، به
این صورت که در فضاى باز قرار گیرد و به راست و چپ نظر بیفکند، سپس سر خود
را به سوى آسمان بلند کند و به جانب قبر امام حسین(علیه السلام)
توجّه نماید و بگوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ،
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» که در مقابل آن براى
او ثواب بسیار نوشته مى شود».(3)
4ـ در مقدمه زیارت اوّل از زیارات مطلقه امام حسین(علیه السلام) گذشت که وقتى راوى از امام صادق(علیه السلام)مى پرسد: فدایت شوم بسیار مى شود که یادى از امام حسین(علیه السلام)
مى کنم در آن هنگام چه بگویم؟ فرمود: سه مرتبه بگو «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ
یا اَباعَبْدِاللهِ» که سلام به آن حضرت از دور و نزدیک به او مى رسد.(4)
آداب زیارت امام حسین(علیه السلام) از راه دور:
از روایات فوق و نیز از آنچه در فصل زیارت امام حسین(علیه السلام)
در روز عاشورا گذشت به دست مى آید، که براى زیارت آن حضرت و عرض ادب به
آستان مقدّسش از راه دور، آدابى وارد شده که در ذیل به آن اشاره مى شود:
آداب روز عاشورا:
1ـ در روایتى که از علقمه گذشت آمده است: عرض کردم: فدایت شوم
کسى که در شهرى دور از کربلا زندگى مى کند و امکان حضور در نزد قبر آن حضرت
در چنین روزى (روز عاشورا) برایش وجود ندارد، چه ثوابى خواهد بود؟ فرمود:
اگر چنین است به فضاى باز برود و به سوى آن حضرت اشاره کند و بر قاتلین
حضرتش نفرین فرستد و سپس دو رکعت نماز بجا آورد و زمانى را که
براى این عمل انتخاب مى کند اوایل روز، پیش از ظهر باشد، آنگاه براى امام
حسین(علیه السلام) سوگوارى کند و
بر او بگرید و اهل خانه را نیز به عزادارى دعوت کند، و مجلس مصیبت و عزا
برپا کند و وقتى (شیعیان آن حضرت) به هم مى رسند تسلیت بگویند، اگر چنین
کنند من ضمانت الهى مى کنم که تمام آن ثواب ها (ثواب هایى که در صدر این
روایت براى زیارت امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا از نزدیک بیان شده) براى او نوشته شود.
علقمه مى گوید: عرض کردم چگونه وقتى به هم مى رسند به یکدیگر
تسلیت گویند؟ فرمود: مى گویند: «عَظَّمَ اللهُ اُجُورَنا بِمُصابِنا
بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلام، وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ
بِثارِهِ، مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد
عَلَیْهِمُ السَّلامُ» یعنى خداوند اجر ما را در مصیبت امام حسین(علیه السلام)فراوان دهد و ما وشما را توفیق جبران خون حضرتش به همراه ولیّش امام مهدى(علیه السلام) که از آل محمّد(علیهم السلام)است،عطا فرماید.
2ـ در ادامه این حدیث آمده است: اگر بتوانى در این روز کسب و
کار را تعطیل کنى بهتر است; زیرا که روز نحسى است که کسب مؤمن در آن روز به
نتیجه نمى رسد و اگر به نتیجه برسد، خیر و برکت در آن نخواهد بود، و نیز
در چنین روزى، کسى از شما چیزى را براى خانه اش ذخیره نکند که اگر چنین کند
براى اهلش مبارک نخواهد بود.(5)
و در بعضى از روایات استحباب غسل کردن براى زیارت روز عاشورا
نیز آمده است(6)، و در سایر ایّام نیز همین اعمال را به قصد رجا به هنگام
زیارت مى توان بجا آورد.
کیفیّت زیارت امام حسین(علیه السلام) از راه دور:
از مجموع روایات، زیارت آن حضرت از راه دور به یکى از عبارات زیر استفاده مى شود:
1ـ سه بار بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ».
حسین
بن ثُوَیر نقل می کند: من، یونس بن ظَبیان، مُفَضَّل بن عمر و ابو سَلَمَۀ
نزد حضرت صادق علیه السلام نشسته بودیم. در بین ما یونس که مسن تر از همه
ما بود سخن می گفت. عرض کرد: فدایت شوم، من زیاد به یاد حسین بن علی علیه
السلام هستم، در این حالت چه بگویم؟
فرمود:
سه بار بگو: «صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»، همانا
سلام از دور و نزدیک به حسین بن علی علیه السلام می رسد.
2ـ بگوید: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ».(7)
در کتاب عتیق غروی زیارت حسین بن علی علیه السلام از راه دور اینگونه نقل شده است:
«السَّلَامُ
عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ،
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ،
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِینَ وَ سُلَالَهَ
النَّبِیِّینَ وَ الْوَصِیِّینَ، وَ شَاهِدَ یَوْمِ الدِّینِ،
السَّلَامُ
عَلَى جَدِّکَ رَسُولِ اللَّهِ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَ خَاتَمِ
النَّبِیِّینَ، السَّلَامُ عَلَى أَبِیکَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ
وَارِثِ عِلْمِ النَّبِیِّینَ، السَّلَامُ عَلَى أُمِّکَ فَاطِمَهَ بِنْتِ
رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، السَّلَامُ عَلَى أَخِیکَ وَ شَقِیقِکَ
الْحَسَنِ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ حُجَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ،
أَشْهَدُ
أَنَّکَ وَ آبَاءَکَ الَّذِینَ کَانُوا مِنْ قَبْلِکَ وَ أَبْنَاءَک
الَّذِینَ مِنْ بَعْدِکَ مَوَالِیَّ وَ أَوْلِیَائِی، وَ أَشْهَدُ
أَنَّکُمْ أَصْفِیَاءُ اللَّهِ وَ خِیَرَتُهُ، وَ حُجَّتُهُ الْبَالِغَهُ
عَلَى خَلْقِهِ، انْتَجَبَکُمْ بِعِلْمِهِ أَصْفِیَاءَ لِدِینِهِ، وَ
قُوَّاماً بِأَمْرِهِ، وَ خُزَّاناً لِعِلْمِهِ، وَ حَفَظَهً لِسِرِّهِ، وَ
مَعَادِنَ لِکَلِمَاتِهِ، وَ تَرَاجِمَهً لِوَحْیِهِ، وَ شُهَدَاءَ عَلَى
عِبَادِهِ، وَ أَنَّهُ جَلَّ ذِکْرُهُ اسْتَرْعَى بِکُمْ خَلْقَهُ، وَ
أَوْرَثَکُمْ کِتَابَهُ، وَ خَصَّکُمْ بِکَرَائِمِ الْإِیمَانِ وَ
التَّنْزِیلِ، وَ آتَاکُمُ التَّأْوِیلَ، وَ جَعَلَکُمْ تَابُوتَ
حِکْمَتِهِ، وَ عَصَائِبَ عُرْوَتِهِ، وَ مَنَاراً فِی بِلَادِهِ، وَ
ضَرَبَ لَکُمْ مَثَلًا مِنْ نُورِهِ، وَ أَجْرَى فِیکُمْ مِنْ رَوْحِهِ، وَ
عَصَمَکُمْ مِنَ الزَّلَلِ، وَ طَهَّرَکُمْ مِنَ الدَّنَسِ، وَ أَذْهَبَ
عَنْکُمُ الرِّجْسَ وَ آمَنَکُمْ مِنَ الْفِتَنِ، فَبِکُمْ تَمَّتِ
النِّعْمَهُ، وَ اجْتَمَعَتِ الْفُرْقَهُ، وَ ائْتَلَفَتِ الْکَلِمَهُ،
فَلَکُمُ الطَّاعَهُ الْمُفْتَرَضَهُ، وَ الْمَوَدَّهُ الْوَاجِبَهُ، وَ
أَنْتُمْ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ النُّجَبَاءُ، وَ عِبَادُهُ الْمُکْرَمُونَ،
أَدْعُوکَ
یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْکَ مِنْ
بُعْدِ الْبِلَادِ وَ الْمَسَافَهِ زَائِراً، مُسْتَبْصِراً لِشَأْنِکَ،
وَافِداً بِقَلْبِی نَحْوَکَ، عَارِفاً بِحَقِّکَ، مُوَالِیاً
لِأَوْلِیَائِکَ، مُعَادِیاً لِأَعْدَائِکَ، فَعَلَیْکَ سَلَامُ اللَّهِ وَ
رَحْمَتُهُ وَ بَرَکَاتُهُ،
أَدْعُوکَ
زَائِراً وَافِداً عَائِذاً بِکَ، مُسْتَجِیراً مِمَّا حَمَلْتُ عَلَى
نَفْسِی، وَ احْتَطَبْتُ عَلَى ظَهْرِی، فَکُنْ شَفِیعاً إِلَى رَبِّی وَ
رَبِّکَ، فَإِنَّ لِی ذُنُوباً وَ أَوْزَاراً، وَ لَکَ عِنْدَ اللَّهِ
مَقَامٌ مَعْلُومٌ وَ جَاهٌ عَظِیمٌ،
اللَّهُمَّ
یَا رَبَّ الْأَرْبَابِ، صَرِیخَ الْمُسْتَصْرِخِینَ، إِنِّی عُذْتُ
بِوَلِیِّکَ وَ ابْنِ نَبِیِّکَ، فَافْکُکْ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ،
آمَنْتُ
بِاللَّهِ وَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَیْکُمْ، وَ أَتَوَلَّى آخِرَکُمْ بِمَا
أَتَوَلَّى بِهِ أَوَّلَکُمْ، وَ أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ مِنْ کُلِّ
وَلِیجَهٍ دُونَکُمْ، فَکَفَرْتُ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَاللَّاتِ وَ
الْعُزَّى،
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِهِ الطَّاهِرِینَ، یَا اللَّهُ، یَا
رَبَّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ
الْأَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ، أَتَوَسَّلُ إِلَیْکَ بِهِمْ،
فَفُکَّ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ، وَ لَا تَقْطَعْ رَجَائِی، یَا أَرْحَمَ
الرَّاحِمِینَ،
وَ
السَّلَامُ عَلَى مَلَائِکَهِ اللَّهِ الْعُکُوفِ فِی فِنَائِکَ، وَ عَلَى
الشُّهَدَاءِ الْمُسْتَشْهَدِینَ مَعَکَ، الثَّاوِینَ حَوْلَکَ، وَ
رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.
اللَّهُمَّ
إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ نَبِیِّنَا مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، وَ بِحَقِّ
وَلِیِّکَ وَ وَصِیِّ نَبِیِّکَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیٍّ
الْمُرْتَضَى، وَ بِحَقِّ الزَّهْرَاءِ فَاطِمَهَ الْکُبْرَى سَیِّدَهِ
النِّسَاءِ، وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سِبْطَیْ نَبِیِّ
الْهُدَى وَ رَضِیعَیِ النَّدَى، وَ بِحَقِّ عَلِیٍّ زَیْنِ الْعَابِدِینَ
وَ قُرَّهِ عَیْنِ النَّاظِرِینَ، وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ بَاقِرِ عِلْمِ
النَّبِیِّینَ، وَ بِحَقِّ الْخَلَفِ جَعْفَرٍ الصَّادِقِ مِنَ
الصَّادِقِینَ، وَ بِحَقِّ مُوسَى الصَّالِحِ مِنَ الصَّالِحِینَ، وَ
بِحَقِّ عَلِیٍّ الرِّضَا مِنَ الرَّاضِینَ، وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ
الْخَیِّرِ مِنَ الْخَیِّرِینَ، وَ بِحَقِّ الصَّابِرِ عَلِیٍّ الشَّکُورِ
مِنَ الصَّابِرِینَ، وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ التَّقِیِّ مِنَ التَّقِیِّینَ،
وَ السَّجَّادِ الثَّانِی، وَ مُکَابِدِ لَیْلَهِ التَّمَامِ بِالسَّهَرِ،
وَ بِحَقِّ النَّفْسِ الزَّکِیَّهِ، وَ الرُّوحِ الطَّیِّبَهِ، وَ
الْخَلَفِ الصَّادِقِ، وَ حُجَّتِکَ وَ بَیِّنَتِکَ عَلَى خَلْقِکَ، وَ
مَنْ هُمْ بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ مُخَاصِمُونَ، سَمِیِّ نَبِیِّکَ، وَ
مُظْهِرِ دِینِکَ، وَ النّاصِرِ لِأَوْلِیَائِکَ، وَ الْقَاطِعِ
لِأَعْدَائِکَ فِی عِبَادِکَ وَ بِلَادِکَ، اللَّهُمَّ فَبِحَقِّکَ
عَلَیْهِمْ، وَ بِحَقِّهِمْ عَلَیْکَ، وَ بِشَأْنِهِمْ عِنْدَکَ، فَإِنَّ
لَهُمْ عِنْدَکَ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ، تُبْ عَلَیَّ یَا تَوَّابُ، وَ
افْتَحْ عَلَیَّ أَبْوَابَ رِزْقِکَ الْحَلَالِ الطَّیِّبِ، وَ عَلَى
أَهْلِی وَ وُلْدِی وَ إِخْوَتِی، وَ عَلَى جَمِیعِ عِبَادِکَ مِنْ
إِخْوَانِیَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، وَ أَعِذْنِی وَ أَهْلِی وَ
وُلْدِی وَ إِخْوَتِی، وَ أَهْلَ عِنَایَتِی وَ إِخْوَانِی مِنَ
الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْفَقْرِ فِی الدُّنْیَا وَ مِنَ
النَّارِ فِی الْآخِرَهِ، وَ لَا تَکِلْنِی إِلَى نَفْسِی وَ لَا إِلَى
أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ طَرْفَهَ عَیْنٍ، وَ لَا أَقَلَّ مِنْ ذَلِکَ وَ لَا
أَکْثَرَ، وَ أَصْلِحْ لِی وَ لِأَهْلِی وَ وُلْدِی وَ إِخْوَتِی وَ
أَخَوَاتِی شَأْنَنَا کُلَّهُ، وَ اکْفِنِی وَ إِیَّاهُمْ مَا أَهَمَّنَا
مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ، أَعُوذُ بِکَ مِنْ کُلِّ فِتْنَهٍ
وَ مِنْ فِتْنَهِ الدَّجَّالِ، یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ وَ أَرْحَمَ
الرَّاحِمِینَ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ نَبِیِّ
الرَّحْمَهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، وَ سَلَّمَ
تَسْلِیماً».[7]
3ـ در روایت حنّان بن سُدیر چنین آمده است:
نزد حضرت صادق علیه
السلام رفته و تعدادی از یاران حضرتش را در آنجا دیدم. فرمود: ای حنان، آیا
در هر ماه حسین بن علی علیه السلام را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر،
فرمود: در هر دو ماه حضرتش را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر، فرمود: در هر
سال چطور؟ عرض کردم: خیر، فرمود: چقدر نسبت به آقایتان جفاکارید! عرض کردم:
ای فرزند رسول خدا، کمی زاد و توشه و دوری راه، مانع است. فرمود: آیا می
خواهید شما را به زیارت مقبولی راهنمایی کنم، هرچند از راه دور باشد؟ عرض
کردم: ای فرزند رسول خدا، چگونه او را زیارت کنم؟ فرمود: روز جمعه یا هر
روز دیگر که می خواهی، غسل کن. پاکیزه ترین لباس هایت را بپوش. به بالاترین
موضع خانه ات یا به صحرا برو.[5] رو به قبله کن و بدان که قبر آن حضرت
آنجاست. خداوند می فرماید: «فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»
به هرکجا رو کنید، وجه خدا آنجاست. آنگاه بگو:
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلاىَ وَ ابْنَ مَوْلاىَ، وَ سَیِّدى وَابْنَ سَیِّدى، اَلسَّلامُ
سلام بر تو اى مولاى من و اى فرزند مولاى من و اى آقاى من و اى فرزند آقاى من، سلام
عَلَیْکَ یا مَوْلاىَ اَلشَّهیدُ بْنُ الشَّهیدِ، والقَتیلُ بْنُ الْقَتیلِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ
بر تو اى مولاى من شهید فرزند شهید و اى کشته فرزند کشته، سلام بر تو
وَرَحْمَةُ الله وَبَرَکاتُهُ، أَنَا زائِرُکَ یَابْنَ رَسُولِ اللهِ بِقَلْبى وَ لِسانى
و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد، من زائر تو هستم اى فرزند رسول خدا با قلب و زبان
وَجَوارِحى، وَ إِنْ لَمْ اَزُرْکَ بِنَفْسى مُشاهَدَةً لِقُبَّتِکَ، فَعَلَیْکَ السَّلامُ یا
وتمام اعضا، هر چند تو را از نزدیک زیارت نکردم و بارگاه تو را ندیدم اما سلام بر تو اى
وارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، وَ وارِثَ نُوح نَبِیِّ اللهِ، وَ وارِثَ إِبْراهیمَ خَلیلِ اللهِ،
وارث آدم برگزیده خدا و وارث نوح پیامبر خدا و وارث ابراهیم خلیل الله
وَ وارِثَ موسى کَلیمِ اللهِ، وَوارِثَ عیسى رُوحِ اللهِ، وَ وارِثَ مُحَمَّد
و وارث موسى کلیم الله و وارث عیسى روح الله و وارث محمد
حَبیبِ اللهِ وَنَبِیِّهِ وَرَسُولِهِ، وَ وارِثَ عَلِیٍّ أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَصِىِّ رَسُولِ اللهِ
حبیب خدا و نبى او و رسول او و وارث على امیرمؤمنان وصىّ رسول خدا
وَ خَلیفَتِهِ، وَ وارِثَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ وَصِىِّ أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، لَعَنَ اللهُ
و جانشین او و وارث حسن بن على وصىّ امیرمؤمنان خدا لعنت کند
قاتِلیکَ، وَجَدَّدَ عَلَیْهِمُ الْعَذابُ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَة، أَنَا یا
کسانى که تو را شهید کردند و در این ساعت و در هر ساعت عذاب تازه اى بر آنها بفرست اى
سَیِّدى مُتَقَرِّبٌ إلَى اللهِ جَلَّ وَ عَزَّ، وَ إِلى جَدِّکِ رَسُولِ اللهِ، وَ إلى أَبیکَ
آقاى من! به سوى خداوند متعال و جدّت رسول خدا وپدرت
أَمیرِالْمُؤْمِنینَ، وَإلى أَخیکَ الْحَسَنِ، وَإلَیْکَ یا مَوْلاىَ، فَعَلَیْکَ السَّلامُ
امیرمؤمنان و برادرت حسن و به سوى تو اى آقاى من تقرّب مى جویم پس سلام
وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ بِزِیارَتى لَکَ بِقَلْبى وَ لِسانی وَ جَمیعِ جَوارِحی،
و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد با زیارتى که تو را با قلبم و زبانم و جمیع اعضایم نمودم
فَکُنْ یا سَیِّدی شَفیعى لِقَبُولِ ذلِکَ مِنِّی، وَ أَنَا بِالْبَراءَةِ مِنْ أَعْدائِکَ
پس اى آقاى من! شفیع من براى قبول این زیارتم باش. من با بیزارى جستن از دشمنان تو
وَاللَّعْنَةِ لَهُمْ وَعَلَیْهِمْ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ وَإِلَیْکُمْ أَجْمَعینَ، فَعَلَیْکَ صَلَواتُ اللهِ
ولعنت بر آنها به خدا و به همه شما تقرّب مى جویم پس درود و
وَ رِضْوانُهُ وَ رَحْمَتُهُ.
رضوان و رحمت خدا بر تو باد.
سپس به قبر على بن الحسین(علیهما السلام)
(على اکبر) توجّه مى کنى و بر او سلام مى گویى، و در پایان آنچه دوست دارى
از امور دنیا و آخرتت را، از خدا طلب مى کنى، آنگاه چهار رکعت نماز
مى خوانى. سپس رو به قبله، به سوى قبر امام حسین(علیه السلام) و سایر شهدا متوجّه مى شوى و به قصد وداع مى گویى:
أَنَا مُوَدِّعُکَ یا مَوْلاىَ وَابْنَ مَوْلاىَ، وَ یا سَیِّدى وَابْنَ سَیِّدى، و مُوَدِّعُکَ
من با تو وداع مى گویم اى مولاى من و اى فرزند مولاى من و اى آقاى من و اى فرزند آقاى من و نیز با تو وداع مى کنم
یا سَیِّدى وَابْنَ سَیِّدى یا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَیْنِ، وَ مُوَدِّعُکُمْ یا ساداتی یا
اى آقاى من و اى فرزند آقاى من اى على بن حسین و با شما اى آقایان من و اى شهیدان کربلا
مَعاشِرَ الشُّهَداءِ، فَعَلَیْکُمْ سَلامُ اللهِ وَ رَحْمَتُهُ وَ رِضْوانُهُ وَ بَرَکاتُهُ.(8)
نیز وداع مى کنم پس بر شما باد سلام و رحمت خدا و رضوان و برکاتش.
مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار می نویسد:
ابوالحسن
فارسی گفت: من زیاد به زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام می رفتم؛ اما
مالم کم شد و جسمم ضعیف گشت و لذا زیارت حضرتش را ترک کردم. در خواب رسول
خدا صلّی الله علیه وآله را به همراه حسنین علیهماالسلام دیدم. از کنار
آنها عبور می کردم که حسین بن علی علیه السلام عرض کرد: ای رسول خدا، این
مرد زیاد به زیارت من می آمد، امّا دیگر نمی آید. رسول خدا صلّی الله علیه و
آله به من فرمود: آیا تو زیارت حسین را رها کرده ای؟ عرض کردم: هرگز من
مولای خویش را رها نمی کنم، ولیکن ضعیف و پیر شده و مالم نیز کم شده است و
لذا زیارت نمی روم. فرمود: هر شب بر بام خانه ات برو و با انگشت اشاره به
سوی قبر حسین بن علی اشاره کن و بگو:
«السَّلَامُ
عَلَیْکَ وَ عَلَى جَدِّکَ وَ أَبِیکَ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى
أُمِّکَ وَ أَخِیکَ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى الْأَئِمَّهِ مِنْ
بَنِیکَ، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا صَاحِبَ الدَّمْعَهِ السَّاکِبَهِ،
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا صَاحِبَ الْمُصِیبَهِ الرَّاتِبَهِ، لَقَدْ
أَصْبَحَ کِتَابُ اللَّهِ فِیکَ مَهْجُوراً، وَ رَسُولُ اللَّهِ فِیکَ
مَحْزُوناً، وَ عَلَیْکَ السَّلَامُ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.
السَّلَامُ
عَلَى أَنْصَارِ اللَّهِ وَ خُلَفَائِهِ، السَّلَامُ عَلَى أُمَنَاءِ
اللَّهِ وَ أَحِبَّائِهِ، السَّلَامُ عَلَى مَحَالِّ مَعْرِفَهِ اللَّهِ،
وَ مَعَادِنِ حِکْمَهِ اللَّهِ، وَ حَفَظَهِ سِرِّ اللَّهِ، وَ حَمَلَهِ
کِتَابِ اللَّهِ، وَ أَوْصِیَاءِ نَبِیِّ اللَّهِ، وَ ذُرِّیَّهِ رَسُولِ
اللَّهِ صلّی الله علیه و آله وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».
پس آنچه می خواهی درخواست کن که همانا زیارت تو از نزدیک و دور قبول می شود.
1 کامل الزیارات، باب 71، صفحه 175، حدیث 8.
2. همان مدرک، باب 96، صفحه 286، حدیث 1.
3. همان مدرک، صفحه 287، حدیث 2.
4. کافى، جلد 4، صفحه 575، حدیث 2.
5. کامل الزیارات، باب 71، صفحه 175، حدیث 8 و بحارالانوار، جلد 98، صفحه 290، حدیث 1.
6. بحارالانوار، جلد 78، صفحه 17، حدیث 24 .
7. کامل الزیارات، باب 96، صفحه 287، حدیث 2.
8. کامل الزیارات، باب 96، صفحه 288، حدیث 7.