
شاید
شناخت سره از ناسره در شرایطی که هر کس میتواند با شیوهها و شگردهای خاص
خود حقیقت را وارونه جلوه دهد، کمی سخت باشد، اما آگاهی از ترفندها و
شگردهای مدعیان دروغین میتواند به ما در شناخت حقیقت کمک کند.در ادامــــــــه بخــــــــوانید...
*سوءاستفاده از احساسات و عواطف مریدان
*سوءاستفاده از گرایشهای معنوی مردم
*انجام کارهایی با جاذبههای کاذب عرفانی
*ارائه دستورالعملهای کذایی برای سیر و سلوک
*سپردن مأموریتهای ویژه یا اعطای شخصیت کاذب به مریدان
*ترویج اباحهگرایی و تکلیفگریزی
*عدم رویکرد صحیح به علما و بزرگان دینی
*توجه بیش از حد به خواب و مکاشفه
*سوءاستفاده از احساسات و عواطف مریدان
مدعیان دروغین با گشادهرویی و لبخند و حتی اهدای هدایای کوچک، سعی در
جلب عاطفه و فتح قلوب مریدان دارند. پس باید در مقابل کسانی که با ما رابطه
دوستی برقرار میکنند، هوشیار باشیم و اگر در این دوستیها به انحراف یا
مسائل غیر شرعی برخورد کردیم، به سادگی از کنار آن نگذریم.
*سوءاستفاده از گرایشهای معنوی مردم
امروزه بشر از جامعه مدرن خسته شده و به شدت تشنه مسائل معنوی است، یکی
از مواردی که باعث ارتقای آدمی در معنویات میشود، توجه به قرآن و عترت
است، بنابراین افراد مدعی با مقدسنمایی و ظاهرسازی، طوری برنامهریزی
میکنند که مخاطب را جذب میکنند، آنها حتی با دادن نسخهها و
دستورالعملهای سیر و سلوک و برپایی جلسات تزکیه نفس، اقدام به برگزاری
برنامههایی میکنند که بعضاً خلاف شرع هستند.
*انجام کارهایی با جاذبههای کاذب عرفانی
مدعیان با استفاده از فضاسازیهای معنوی و بیان کلمات سحرآمیزی، طوری
وانمود میکنند که گویی به مراحل خاصی از سیر و سلوک رسیدهاند، اغلب آنها
با چهرهای فریبنده و ظاهری غلط انداز و حتی با دستاویز قرار دادن لباس
مقدس علما و روحانیون و ایجاد چهرهای مذهبی و عرفانی برای خود و نیز ایراد
سخنرانیهای عرفانی و معنوی سعی میکنند افکار عمومی را فریب دهند.
*ارائه دستورالعملهای کذایی برای سیر و سلوک
افراد شیاد با بیان اینکه دارای تقوایی فوقالعاده هستند، به مریدان خود
توصیه میکنند که برای تزکیه نفس گوشهگیری کنند و برای این کار، دستوراتی
نیز به آنها میدهند و بعد، زمانی که مخاطبان هیچ نتیجهای از
دستورالعملهای آنان نگرفتند، با مقدسنمایی میگویند که «در وجود تو
مشکلات و ناپاکیهایی هست» یا «مورد آزمایش هستی» اما هیچ وقت حاضر
نمیشوند اعتراف کنند که دستورات آنها هیچ مبنای شرعی و علمی نداشته است.
*سپردن مأموریتهای ویژه یا اعطای شخصیت کاذب به مریدان
هر انسانی نسبت به کسی که به او محبت و توجه کرده است، احساس تمایل و
مدیون بودن میکند، افراد مدعی برای اینکه اهداف خود را به سرعت جلو ببرند،
با نشان کردن افراد سادهلوح و زودباور، ضمن شناسایی توانمندی آنان،
وظایفی را به آنها محول میکنند و چنان القا میکنند که این یک مسئولیت
الهی است و اگر کار بدی باشد، تأکید به پنهانکاری هم میکنند، آنها با
دادن القاب مختلف و گاه عجیب و غریب به مریدان خود، به آنها شخصیتی کاذب
میدهند و آنان را تشویق به ادامه کار میکنند.
*ترویج اباحهگرایی و تکلیفگریزی
برخی از مدعیان دروغین برای اینکه افراد سست ایمان را به سمت خود جذب
کنند، تکالیف واجب را برای آنان حرام اعلام میکنند و در مقابل، آنان را به
اعمالی که جنبه شرعی ندارد، سفارش میکنند. این شیوه، به خصوص درباره
جوانان غیر مقید زیاد استفاده میکنند. در برخی موارد، حتی اختلاط زن و مرد و مسائل
غیر اخلاقی، راهی برای پیشرفت عرفانی معرفی شده است و برخی افراد هم در
این مسیر به انحرافات اخلاقی کشیده شدهاند.
*عدم رویکرد صحیح به علما و بزرگان دینی
در مواردی چون عالمگریزی و مبارزه با اشخاص موجه و سوءاستفاده از نام و اعتبار مراجعه و بزرگان دینی خلاصه میشود.
*توجه بیش از حد به خواب و مکاشفه
افراد شیاد معمولاً به تعبیر خواب نیز گرایش دارند، اما به صورت غیر
اصولی و تنها براساس خوشامد افراد، مطالبی را ارائه میکنند که واقعیت
ندارد. آنها با توجه دادن مریدان خود به خواب و رؤیا، آنان را از منابع
وحیانی و استدلالی دور میکنند و به اموری ارجاع میدهند که قابل اثبات یا
رد نبوده و کاملاً سلیقهای هستند.
بنابراین اگر انسانهای مخلص، رابطه خود را با عقل، شریعت و منطق بیشتر
کنند، به کسانی که با عقل و شریعت سر جنگ دارند، گرایش پیدا نمیکنند. اگر
سطح معرفتی خود را نسبت به مسائل دینی ارتقا ندهیم، افراد دروغگو با
شیوههای گوناگون، ما را جذب خود کرده و از خدا دور میکنند. پس باید با
شیوهها و ترفندهای افراد مدعی آشنا شده تا بتوانیم سره را از ناسره تشخیص
دهیم.
فارس