امام صادق (عليه السلام)
فرمود:
من صام
ثلاثة ايام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان كتب الله له صوم شهرين
متتابعين؛
هر كس سه
روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه دو
ماه پى در پى را برايش محسوب مىكند.
(وسائل الشيعه، ج7، ص 375، ح
22)
امام صادق (عليه السلام)
فرمود:
من افطر
يوما من شهر رمضان خرج روح الايمان منه؛
هر كس يك
روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مىشود
(وسائل الشيعه، ج 7 ص 181، ح 4 و
5 _ من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 73، ح 9)
امام صادق (عليه السلام)
فرمود:
راس السنة
ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الى السنة؛
آغاز سال
(حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مىشود.
(وسائل الشيعه، ج 7 ص 258 ح
8)
از امام صادق (عليه السلام)
سوال شد:
كيف تكون
ليلة القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس
فيها ليلة القدر؛
چگونه شب
قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت
فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.
(وسائل الشيعه، ج 7 ص 256، ح
2)
امام صادق (عليه السلام)
فرمود:
التقدير
فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و
عشرين؛
برآورد
اعمال در شب نوزدهم انجام مىگيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب
بيست و سوم.
(وسائل الشيعه، ج 7 ص
259)
امام صادق (عليه السلام)
فرمود:
ان من
تمام الصوم اعطاء الزكاة يعنى الفطرة كما ان الصلوة على النبى (صلى الله عليه و
آله) من تمام الصلوة؛
تكميل
روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و
آله) كمال نماز است.
(وسائل الشيعه، ج 6 ص 221، ح
5)
امام صادق عليه السلام فرمود:
انما فرض الله الصيام
ليستوى به الغنى و الفقير؛
خداوند روزه را واجب
كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
(من لا يحضره الفقيه، ج 2
ص 43، ح 1)
امام صادق عليه السلام فرمود:
اذا صمت فليصم سمعك و
بصرك و شعرك و جلدك؛
آنگاه كه روزه مىگيرى
بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزهدار باشند.«يعنى از گناهان پرهيز كند.»
(الكافى ج 4 ص 87، ح
1)
امام صادق عليه السلام فرمود:
«واستعينوا بالصبر و
الصلوة» قال: الصبر الصوم.
خداوند عزو جل كه فرموده
است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
(وسائل الشيعه، ج 7 ص 298،
ح 3)
امام صادق عليه السلام:
للصائم فرحتان فرحة عند
افطاره و فرحة عند لقاء ربه؛
براى روزه دار دو سرور و
خوشحالى است:
1 - هنگام افطار 2 -
هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت)
(وسائل الشيعه، ج 7 ص 290
و 294 ح6 و 26)
امام صادق عليه السلام:
من جاء بالحسنة فله عشر
امثالها من ذلك صيام ثلاثة ايام من كل شهر؛
هر كس كار نيكى انجام
دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.
(وسائل الشيعه، ج 7، ص
313، ح 33)
امام صادق عليه السلام:
من فطر صائما فله مثل
اجره؛
هر كس روزه دارى را
افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
(الكافى، ج 4 ص 68، ح
1)
امام صادق عليه السلام :
اَمّا العِلَّةُ فِى الصِّيامِ لِيَستَوِىَ بِهِ الغَنىُّ
وَالفَقيرُ وذلِكَ لأِنَّ الغَنىَّ لَم يَكُن لِيَجِدَ مَسَّ الجُوعِ فَيَرحَمَ
الفَقيرَ لاَِنَّ الغَنىُّ كُلَّما اَرادَ شَيئا قَدَرَ عَلَيهِ...
؛
علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند
زيرا ثروتمند گرسنگى را احساس نكرده تا به فقير رحم كند چرا كه ثروتمند هرگاه چيزى
بخواهد مى تواند فراهم كند...
(بحارالأنوار، ج96، ص371،
ح53)
امام صادق عليه السلام :
اَلصَّومُ جُنَّةٌ مِن آفاتِ الدُّنيا وَحِجابٌ مِن عَذابِ
الآخِرَةِ؛
روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
(مستدرك الوسائل، ج7،
ص369، ح8441)
امام صادق عليه السلام :
اَلصَّومُ فَوهٌ لايَتَكَلَّمُ اِلاّ
بِالخَيرِ؛
روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
(بحارالأنوار، ج96، ص325،
ح15)
امام صادق عليه السلام:
لا تَغتَرّوا
بِصَلاتِهِم وَلا بِصيامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ
وَالصَّومِ حَتّى لَو تَرَكَهُ استَوحَشَ ، وَلكِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ
الحَديثِ وأداءُ الأمانَةِ؛
فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى
گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آنها را ترك گويد، احساس ترس مى كند،
بلكه آنها را به راستگويى و امانتدارى بيازماييد.
(كافى، ج2، ص104،
ح2)
امام صادق عليه السلام:
اِنَّ مِن تَمامِ الصَّومِ اِعطاءُ
الزَّکاةِ یَعنى الفِطرَة کَما اَنَّ الصَّلوةَ عَلَى النَّبِى (ص) مِن تَمامِ
الصَّلوةِ؛
تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است،
همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است.
(وسائل الشیعه، ج 6، ص 221)