" وَتَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ "(و گوشهاى شنوا آن را نگاه دارد)همه مفاخر علم تفسیر نوشتند که آن گوش شنوا علی بن ابی طالب-علیه السلام- است؛
تشریح روایت " علیٌّ مع القرآن والقرآن مع علیّ " از پیامبر صلی الله علیه و آله در کلام آیت الله وحید خراسانی
به ادامه مطلب مراجعه فرمایید...
آیت الله وحید خراسانی به
تشریح این روایت از رسول خدا -صلی الله علیه وآله وسلم- که اظهار داشت: "
علیٌّ مع القرآن والقرآن مع علیّ " پرداختند:
اعتبار سند و
مدرک آن به حدی است که بر همه مبانی رجال عامّه و با بیست میزان، این حدیث
وزن شده و از تمام مناقشات تهذیب شده است؛ از این رو از نظر همه مذاهب
عامّه این روایت در حد اعلای از صحت است.
این روایت از زبان کسی صادر شده که به پایه او در عقل، نه اولین از
مخلوقات و نه آخرین از آنها نمی رسند، و در فصاحت و بلاغت، جمیع امم به آن
نائل نمی شوند؛ همچون کسی حرف می زند. او عقل کل و کل عقل است لذا باید دید
در بیان او چه اسراری نهفته است.
پیامبر
اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) با این بیان(علی با قرآن و قرآن با علی
است) خواست به بشر بفهماند آن کتاب مکنونی که قرآن می فرماید: جز پاكان نمي
توانند به آن دست يابند، حقیقت علویه است و همان هم حامل قرآن است. و از
این مطلب، سر بیان حضرت امیر المؤمنین علیه السلام روشن می شود آن زمانی که
فرمود: من کتاب گویای خدا هستم.
آیه شریفه " وَتَعِيَهَا أُذُنٌ
وَاعِيَةٌ "(و گوشهاى شنوا آن را نگاه دارد) ، همه مفاخر علم تفسیر
نوشتند که آن گوش شنوا علی بن ابی طالب-علیهما السلام- است؛ او گوش شنوای
هر چیزی شد که بر عقل کل نازل گشت ، همانی که عصاره اش قرآن شد و بر زبان
خاتم النبیین-صلی الله علیه وآله-جاری گردید، و نتیجه این شد که علی با
قرآن است و قرآن با علی.
باید دید قلب علی علیه السلام با چه
قرآنی است. این قرآن همان قرآنی است که خداوند بر نزول آن خودش را حمد نمود
و بر آن تبارک فرمود، این همان قرآنی است که به آن کوه ها از جا کنده می
شود و مرده ها به سخن می آیند، این همان قرآنی است که قدرت یک حرف آن تخت
بلقیس را برای سلیمان حاضر کرد و این همان قرآنی است که بیانگر هر چیزی
است.
باشگاه خبرنگاران