پیش
از ظهور حضرت مهدی(عج)، طوفانی در میگیرد. طوفانی که حاصل عمل خود
انسانهاست. حاصل جمع همهی فسق و فجور و ظلم مردم در طول تاریخ قبل از ظهور
کبرای امام زمان(عج) همچون آتشفشان سر باز میکنند و این نتیجه، هیچ ربطی
به عمل امام عصر(عج) ندارد. خودتان را برای گذر از طوفان آماده کنید.نتیجهی پیروی مو به مو از توصیههای اهل بیت(علیهم السلام) یاری دادن امام عصر(عج) در زمان ظهورشان است
به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید...
سخنرانی استاد اسماعیل شفیعی سروستانی، در موضوع "یاران و یاریدهندگان امام زمان(عج)"
در سه بخش: عهد امام و عهد با امام، یاران امام حسین(علیه السلام) در دشت کربلا و یاران و یاری دهندگان امام زمان(علیه السلام)
وی با بیان عهدی که درباره امام معصوم و
منصوب ازسوی خداوند بر گردن مومنان و شییعیان گذارده شده است، به بررسی
ویژگی یاران امام حسین(علیه السلام) در قیام عاشورا و ویژگیهای لازم برای یاری حضرت
مهدی(عج) در قیام مهدوی پرداخت و با برشمردن توصیههای ائمّه معصوم(علیه السلام) به
مومنان در دوران غیبت، کوله بار ضروری برای طیّ مسیر و گذر از فتنههای
دوران حیرت تا قیام امام قائم(علیه السلام) را بیان کرد.
سرخی پرچم امام حسین و مرام شیعه
علّت سرخی این پرچم رسم دیرینهای در میان
اعراب است. در این رسم چنین بوده که اگر در میان جنگ، به ماه حرام
میرسیدند، جنگ را موقّتاً متوقّف میکردند تا ماه حرام بگذرد و پرچم سرخی
را بر میافراشتند. به این معنا که جنگ تمام نشده و ادامه دارد. همچنین
اعراب تا هنگامی که خون خواهی از مقتولی صورت نگرفته و یا قصاص از قاتل کسی
باقی مانده، است، پرچم سرخی بر بام منزل او برمیافراشتند تا بدین وسیله
اعلام کرده باشند: که قصاص قاتل یا قاتلان باقی است . اهتزاز پرچم سرخ بر فراز گنبد حضرت
اباعبدالله(علیه السلام) نیز عملی نمادین و از نشانهی خون بر زمین مانده امام
حسین(علیه السلام) وخونخواهی بر زمین مانده است.این
پرچم به همین رنگ و نماد میماند. برای آن که همگان بدانند که ما منتظر
روزی هستیم که خونخواه امام قیام کند و انتقام خون به ناحق بر زمین ریخته
شده را بگیرد و آنگاه آن پرچم سرخ دگرگون می شود و در مرام شیعه، نحوه
بودن و زیستن از همین نقطه آغاز می شود.
به
عبارت دیگر وقتی که از مقام شیعگی سخن میگوییم و میخواهیم فردی را به
عنوان شیعه بشناسیم، اعلام میکنیم: شیعه در حقیقت چشمش به پرچم سرخ در
اهتزاز است، منتظر قیام خونخواه حضرت است و خودش را همواره در این مسیر
نگهمیدارد.
۴ بند "مرامنامهی شیعگی"
۱. شیعه
متذکّر حقّ بر زمین مانده و خون به ناحق ریخته شده امام خود است؛ و هیچگاه
حقّ بر زمین مانده را فراموش نمیکند و کسی که چنین چیزی را فراموش کند،
از جمه شیعه ها خارج است .
2. شیعه
منتظر است تا امام حیّ، و خونخواه برگردد؛ به عبارتی چشم براه کسی مانده
که این حقّ بر زمین مانده را به جایگاه خودش برگرداند؛
3. شیعه منکر تمامی صورتهای باطل است؛
4. شیعه آماده و مهیّای یاری امام غایب ازنظر خود است.
این چهار تکلیف، شامل معنی زندگی و نحوهی
بودن شیعیان در عرصهی تاریخ است و این چهار بند به تمامی متجلّی گشته در
زیارت عاشوراست. بدین ترتیب زیارت عاشورا، که حدیثی قدسی است، "مرامنامه
شیعگی" از زبان خداوند متعال است.
امام حسین(علیه السلام) در خطبهی شب عاشورا فرمودند:"من عهد خود را از گردن شما برمیدارم"مگر از جانب امام عهدی بر گردن مردم است
که امام حسین(علیه السلام) چنین و به صراحت آن را اعلام می کنند؟ بلی. عهدی خدایی بر
گردن تکتک انسانها به نحو عام و به نحو خاص بر گردن شیعیان است و این
عهد را خداوند متعال مقرّر کرده و کسی نمیتواند این عهد را از گردنشان
بردارد.
معنای عهد،معادل با "تعهّد داشتن" است." جز امام حسین(علیه السلام) که امام معصوم و منصوب از جانب خداوند
متعال هستند، کسی نمیتواند این عهد را از گردن مردم بردارد.منشأ این عهد چیست؟این عهد همان "عهد الست" یا "پیمان فطرت" است که در عالم ذرّ از تمامی انسان ها اخذ شده و در روایات به طور کامل تبیین گشته است.با استناد به روایات، "پرستش خداوند
متعال" و "اعتقاد به نبوّت حضرت خاتم المرسلین(صلی الله علیه و آله)" و "باور به مقام
ولیّاللهی و امامت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) و فرزندان ایشان" را محتوای عهد الست
و اساس عهد فطرت انسانها دانست که بر آن سرشته شدهاند.
حضرت صادق(علیه السلام) دربارة سخن خداوند عزّ و جل
که فرمود: "با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است" میفرمایند:
"یعنی آنان را بر اساس توحید و اینکه محمّد(صلی الله علیه و آله) رسول خداست و علیّ(علیه السلام)
امیرمؤمنان است، سرشته.
بصیرت، معرفت، ابتلای نیک، ایثارگری،
مواسات، اخوّت و برادری، ولایت پذیری، محرمان راز، مقدّم داشتن امام بر
خود، شناختن حقّ امام، دریغ نداشتن برای بخشیدن به امام، پایمردی بر عهد،
همراهی در خوشی و ناخوشی و حفظ امام با جان از جمله صفات یاران امام
حسین(علیه السلام) بود.
خودتان را برای گذر از طوفان آماده کنید.
با استناد به روایات،حلقه یاران همیشگی بر گرد حضرت که با عناوین «اوتاد»، «ابدال»، «نجبا» و «صلحا»و... نه فقط از میان انسانهای
مؤمن، بلکه از میان جنّیان مؤمن، ملائکة الله و دیگر مخلوقات هستند و حضرت
ولیّالله(عج) نه تنها خود قدرت زیر و رو کردن جهان را دارند، بلکه با
مجهّز بودن به سلاحهایی همچون "رعب" و "پشتیانی شدن از جانب غیب"، به طور
حتم پیروز میدان نبرد خواهند بود.
دو دیدگاه درباره دوران منتهی به ظهور امام عصر(عج)
دیدگاه صحیح دربارهی این دوران:پیش
از ظهور حضرت مهدی(عج)، طوفانی در میگیرد. طوفانی که حاصل عمل خود
انسانهاست. حاصل جمع همهی فسق و فجور و ظلم مردم در طول تاریخ قبل از ظهور
کبرای امام زمان(عج) همچون آتشفشان سر باز میکنند و این نتیجه، هیچ ربطی
به عمل امام عصر(عج) ندارد. چنانچه در قرآن آمده است: «ظَهَرَ الْفَسادُ
فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاس؛ فساد در خشکی و
دریا از آنچه که حاصل دست مردم است، رخ مینماید»؛ امّا امام عصر(عج) در
این میانه، "طوفانشکن" است. امام که ظهور میکنند، شادمانی، برخورداری،
بهره مندی و بهار رخ مینماید؛ امّا این بهار، بعد از فرونشستن طوفان است.
"خودتان را برای گذر از طوفان آماده کنید."
صفات و
ویژگیهای معرفی شده برای یاران امام عصر(عج) را با توجه به نحوه جمع شدن یاران حضرت مهدی(عج) و آخرین نشانههای منتهی به ظهور و قیام حضرت مهدی(عج) و دو حکایت بسیار زیبا از تشرّفات انسانهای
مؤمن خدمت حضرت بقیة الله(عج)، ازجمله حکایت "مرد صابونی" شیعیان حقیقی، نیرمندان،
جوانان، تقواپیشگان و چنگزننده به دین، اهالی مال حلال،
یکرنگان ظاهر و باطن، مراقبان امر امام، نیک اخلاقان، تشخیص دهندگان حقّ و
باطل، سخنرانان بر مدار سخن امام و بخشندگان مال و جان برای امام برشمرد.
فصل توبه
ایمان پیش از ظهور باید شکل بگیرد و در جان بنشیند و باورِ بعد از ظهور، ثمربخش نیست،"در
آن هنگام توبه برداشته ميشود، ديگر توبهاي پذيرفته نخواهد شد و عملي
بالا نميرود. كسي كه پيش از آن ايمان نياورده باشد، ديگر ايمان آوردنش او
را سودي نخواهد بخشيد." تأکید کرد: فصل توبه، بعد از ظهور امام عصر(عج) به
پایان میرسد.
توصیهی اهل بیت(علیه السلام) برای ایمن ماندن در شرّ الازمنه: پیرو ائمّه باشید تا بمایند؛ حافظ زبان خود باشید؛ در خانه بمانید؛ با فتنه درنیامیزید؛ شتاب و عجله نکنید؛ تسلیم باشید.
نتیجهی پیروی مو به مو از توصیههای اهل بیت(علیهم السلام) یاری دادن امام عصر(عج) در زمان ظهورشان است،تا جایی که فرد اگر خصال یاران حضرت را
داشت و از پیروان ایشان بود، پس از مرگ، او را به زندگی بازمیگردانند
(رجعت) تا همراه امام (عج) باشند.
شبستان