حجتالاسلام محمدجواد رودگر:«یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ
أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً»؛ پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مظهر اسم شریف حکیم هست و حکمت
به معنای معرفت ناب و ظلال که در حقیقت ریشه در عالم غیب و آسمان دارد و
از هر شائبهای چون شوائب شک و شبهه در بُعد نظری و شرک و شهوت در بُعد
عملی منزه است.
بقیه در ادامه مطلب...
وی با اشاره به اینکه درواقع حکمت در تقابل با جهل علمی و جهالت عملی است،
اظهار داشت: آموزههای نبوی همه ناظر به حکمت نظری که مربوط به هستها و
حکمت عملی که مربوط به بایدها است، خواهد بود و «نهج الفصاحه» نمونه بارزی
از حکمت در این دو بخش حکمت نظری و عملی است.
البته آموزههای نبوی در موسوعه پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) منتشر شده و خوب است که
اهل معنا و معرفت و اصحاب حکمت به آنها مراجعه کنند، «سنن النبی» که علامه
طباطبایی هم نگاشته است، همه حاوی و حاکی از حکمت عملی پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) است.
وی با تأکید
بر اینکه یک وجه حکمت عملی، حکمت سیاسی است که مدینة النبی در واقع تجلی
این حکمت سیاسی نبوی بود، اظهار داشت: در واقع تکوین جامع و کاملی چون
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) حاکم مدینة النبی است، نه تنها حاکم بلکه مکوّن و مبلّغ
حکومتی است که بر پایه حکمت اداره شده است.
وی با بیان اینکه حکمت
نبوی در همه ساحتهای حکمت علمی و عملی و از جمله در ساحت سبک زندگی
اسلامی متبلور است، یادآور شد: ما می توانیم سبک زندگی نبوی را نوعی حکمت
عملی در حوزه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بنامیم و بدانیم چرا که حکمت
نبوی در رابطههای چهارگانه انسان با خداوند ، انسان با خود، انسان با
جامعه و انسان با جهان قابلیت تحقیق و تحقق دارد.
این پژوهشگر
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رهاورد وحی نبوی را حکمت محض به شمار آورد
و گفت: چنانکه یکی از اوصاف ثبوتیه قرآن کریم، حکیم است: «والقرآن
الحکیم» و این خود دارای بار معنایی مهم و وسیع و غنی است، بنابراین حکمت
ناب را میتوان در شخصیت حکیم ناب که خود پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) و خاتم پیامبران
است، مشاهده کرد
وی در پایان اظهار داشت: اگر حکمت متعارف و معهود
یعنی فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه کاملاً ازعقل قطعی و سلیم و برهان قوی
نشأت گرفته باشد، میتواند در ذیل و ظل حکمت نبوی تعریف شود.
فارس